Blog archive

ArticlesFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfunding

"Un lucru care îmi place foarte mult e că îți pune ideea față în față cu publicul, care decide soarta ei. " - despre crowdfunding pe crestemidei.ro cu echipa Create.Act.Enjoy!

Written by Crestem Idei - Vineri, 14 Februarie 2014

Cum ați ajuns la crestemidei.ro, deci la crowdfunding ca metodă de finanțare ?

Ca artist independent la momentul actual în România, posibilitățile de finanțare nu sunt foarte numeroase. De doi ani și jumătate de când există Create.Act.Enjoy – companie independentă de teatru și film, reușim să rezistăm prin finanțări proprii și prin câteva finanțări câștigate prin concurs. Însă în momentul în care am pus „Lost in Transition” pe hârtie, știam că resursele proprii vor fi insuficiente și nici goana după sponsorizări nu părea o soluție. Iar să aștepți o altă sesiune de finanțare ieșea total din discuție.

M-am bucurat enorm când am aflat de crestemidei.ro pentru că era o necesitate pentru România. Știam de indiegogo.com și de kickstarter.com și era vital ca și la noi să apară o platformă de finanțare prin crowdfunding.

Apoi, mi s-a părut îndrăzneață ideea de a-ți transforma publicul în „producător”. Practic, implicându-se direct, toate persoanele care contribuie se transformă în oameni care te ajută să îți materializezi visul.


Cum s-a creionat începutul acestui proiect, se poate descrie un mini-plan, în câțiva pași, al procesului de finanțare ?

Am încercat să mergem „ca la carte”, având un program detaliat pe zile pentru majoritatea acțiunilor care au ținut de campanie. Evident, înainte de asta am stabilit bugetul, am gândit recompensele și am și testat ideea într-un cerc restrâns de prieteni. Iar în momentul în care feedback-ul a fost pozitiv, nimic nu ne-a mai oprit din a pune lucrurile în practică.


Cât a durat campania

Campania a durat 30 de zile, la care s-au adăugat cam 5-6 zile de pregătiri.  


Cum s-a realizat clipul de prezentare

Clipul e realizat de Cristian Pascariu, regizor de film și membru al Create.Act.Enjoy. El a propus „scenariul”, iar actorii au conceput textul. Ideea de bază a fost să vorbim cât mai deschis și sincer despre ce ne propunem.


Cum s-au împărțit rolurile în echipă

Când șase oameni își doresc cu tărie ceva, lucrurile se întâmplă de la sine, cred. Rolurile s-au distribuit relativ ușor, eu m-am ocupat de organizarea propriu-zisă și de realizarea comunicatelor de presă, Mihail și Alexandra de distribuirea lor, Raluca a contactat câteva persoane cheie care să fie dispuse să scrie mici „scrisori de recomandare”, Cristian a realizat părțile video și împreună cu Alin și partea foto.

Evident, cu toții am promovat masiv campania pe toate rețelele de socializare, în publicații online și la câteva televiziuni. Cel mai important cred că e să surprinzi în fiecare zi, să nu dezvălui totul de la început și să menții atenția trează până în ultima zi de campanie.

De asemenea, pot spune că echipa creștea de la o zi la alta, pentru că toți prietenii noștri s-au implicat în distribuirea materialelor. 


Cum s-au ales valorile contribuțiilor

Destul de simplu, le-am gândit în așa fel încât să poată contribui oricine. Cea mai mică era de 20 lei, iar cea mai mare de 1000 lei. La noi s-a mers pe principiul „mic cu mic se face mare” pentru că suma medie cu care s-a contribuit a fost de aproximativ 150 lei. Dar a fost un număr destul de mare de susținători care s-au implicat.


Care au fost motivele pentru care v-ați atins targhetul

Faptul că nu am lăsat nicio secundă garda jos. Nu ne-am speriat în momentul în care suma stagna și nici nu ne-am relaxat când deja eram siguri că se va strânge suma.

Apoi, cred că a contat foarte mult inventivitatea și creativitatea. Am avut o metodă originală de a le mulțumi celor care s-au implicat, am realizat fotografii corelate direct cu tema campaniei și am știut foarte bine cui ne adresăm.


Ce sfaturi practice le-ați oferi celor care doresc o astfel de finanțare ?

Să nu pornească la drum până când lucrurile nu sunt clare pe hârtie. Pentru mine e foarte important ca atunci când fac primul pas să îi am pregătiți și pe următorii doi, cel puțin. Nu poți lăsa lucrurile la voia întâmplării, planul B trebuie să existe chiar dacă e posibil să nu fii nevoit să îl pui în aplicare.

De asemenea, e foarte important ca mesajul tău să fie clar și ușor de receptat pentru toată lumea. 

Și un alt sfat ține de curajul de a merge până în pânzele albe pentru ideea ta. Trebuie să crezi de la bun început că ea se va materializa. Și mai trebuie să fii creativ. Să încerci să surprinzi mereu. 


Ne readuci aminte de cateva din surprizele (recompensele) pregatite de echipa Create.Act.Enjoy prin finanțarea de pe crestemidei.ro ?

Invitații la premieră personalizate de Mihail Onaca cu câte un desen, poezii compuse special pentru cel care contribuie, posibilitatea de a asista la repetițiile noastre, workshop-uri și un spectacol la alegere. Dar cea mai „căutată” recompensă a fost cea care îți oferea posibilitatea de a-ți auzi numele în spectacol.


Oare cu ce idei creative ne mai surprindeți ? Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare ?

Cu siguranță, da! Crowdfunding-ul e o metodă relativ nouă la noi în țară, dar cred că se va dezvolta considerabil pe viitor. Un lucru care îmi place foarte mult e că îți pune ideea ta față în față cu publicul, care decide soarta ei. Dacă ideea e una bună și echipa e bine pregătită, cu siguranță va fi finanțată.

La Create.Act.Enjoy nu ducem lipsă de idei, timp să fie să le punem pe toate în practică! De aceea, rămâne să vă dezvăluim ideile viitoare după premiera „Lost in Transition”, la care vă așteptăm cu drag! 

Pentru a fi la curent cu tot ceea ce facem, vă așteptăm pe:

https://www.facebook.com/Create.Act.Enjoy

www.createactenjoy.com

Facts & Figures 

Scopul campaniei: finanțarea spectacolului de teatru-dans „Lost in Transition”

    • Suma: 6 000 lei
    • Fonduri strânse: 6 335 lei
    • Număr susținători: 78
    • Durata campaniei: 30 zile
    • Număr de persoane implicate în campanie: 6


Recompense: mulțumiri oficiale, afișe cu semnătură, invitații personalizate la premiera spectacolului, posibilitatea de a-ți auzi numele în spectacol, invitație la cafea, posibilitatea de a asista la repetiții, poezii, Goodie-Bag Create.Act.Enjoy, workshop de improvizație, spectacol Create.Act.Enjoy.

Vrei si tu sa iti incepi propria campanie de crowdfunding? Citeste aici