Blog archive

ArticlesFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfunding

"Spre arbori. Deltă", via crowdfunding pe Crestemidei

Written by Crestem Idei - Miercuri, 10 August 2016

În primăvară am găzduit pe platforma noastră un proiect fotografic deosebit: Spre arbori. Deltă. Impresionați și noi, în general, de măreția naturii, am primit cu bucurie acest proiect ce tratează  și are ca obiect arborii cu vârste venerabile din țara noastră, și poveștile adiacente. Iată mai jos o mărturie a lui Florin Ghenade, artistul fotograf, și a Alexandrei Manole (Mihali), de la Galeria Posibilă, cu privire la campania de crowdfunding.  

1. Cum ați ajuns la crestemidei.ro, deci la crowdfunding ca metodă de finanțare ?

Florin Ghenade: Mai tot ce presupune promovarea și vehicularea proiectului “Arbori Bătrâni” în spațiul public ține de colaborarea cu Galeria Posibilă. Ideile, hotărârile și implementarea lor vin în urma unor brainstorming-uri avute la galerie împreună cu Matei Câlția și Alexandra Manole (Mihali).

Eu am mers la galerie pentru o colaborare, după 2 ani și jumătate de la start-ul proiectului, cu o serie de aprox. 35 de fotografii/locații și nu știam dacă să consider această serie un proiect finit sau nu, în primul rând din lipsa de perspectivă în ceea ce privește resursele pentru producție. Dorința mea era să-l continui și se pare că s-a potrivit și cu dorința lui Matei și în scurt timp au apărut planuri pentru următorii 2 ani de zile. Planuri de promovare și prezentare a proiectului pentru publicul din România, pe de o parte și planuri pentru găsirea resurselor financiare pentru producție, pe altă parte.

Hotărârea de a apela la o campanie de crowdfunding a venit firesc, încurajați fiind de feedback-ul pozitiv primit de la toată lumea care a intrat în contact cu proiectul. Indiferent de gradul de înțelegere și unghiul din care este privit, are un subiect călduros care poate comunica lucruri mai departe de sfera strict artistică.

Alexandra Manole (Mihali): Cu fiecare proiect încercăm să atragem noi surse de finanțare care să sprijine ideile și să le facă posibile - fie că e vorba de finanțări private ori de call-uri de proiecte publice, precum Administrația Fondului Cultural Național. Am aflat de această modalitate de strângere de fonduri - crowdfunding-ul - și de beneficiile pe care le aduce, dintre care poate cea mai relevantă este interacțiunea cu susținătorii, și am considerat că e potrivit pentru acest proiect și pentru etapa în care ne aflam cu el: urmau noi călătorii și doream să împărtășim din ele cu cei care fac deja parte din comunitatea lui, dar și să îl facem cunoscut pe o plajă mai largă.

La creștemidei.ro  am ajuns firesc, analizând platformele existente pe piața națională, dar și internațională, am discutat cu persoane care au avut campanii pe diversele platforme și am început discuțiile cu Oana de la creștemidei.ro. Am preferat să colaborez cu o platformă care se implică activ în campanie și care contribuie real la succesul acesteia, dar și alături de care pot să continui brainstorming-ul aplicat necesităților acestui tip de finanțare.

2. Cum s-a creionat începutul acestui proiect, se poate descrie un mini-plan, în câțiva pași, al procesului de finanțare ?

  • cât a durat campania
  • cum s-a realizat clipul de prezentare
  • cum s-au împărțit rolurile în echipă

Florin Ghenade: O particularitate a acestei campanii derivată din necesitățile proiectului ca atare a fost faptul că perioada desfășurării campaniei a coincis cu lucrul la proiect ca atare. Adică nu eram în așteptarea terminării campaniei ca să merg iar pe teren și nici nu a fost o strângere de fonduri pentru un proiect terminat, dar neprodus (asta poate urmeazăJ), ceea ce a generat consecințe în organizarea și structura internă a campaniei:

-  clipul de prezentare a trebuit să arate că proiectul e unul care continuă, ce fel de muncă implică realizarea lui și mai ales sa fie unul simplu, cu impact vizual și emoțional, fără să fie axat pe aspectele tehnice. Clipul a fost realizat de către Serioja Bocsok în cadrul unor călătorii pentru fotografierea arborilor. Serioja Bocsok e colaboratorul meu pe partea de video și mă ajută cu manipularea echipamentului (lumini, generatoare etc).

-  fiind plecat în călătorii "Spre Arbori" sau ocupat cu producerea de lucrări pentru cele câteva evenimente care au coincis cu perioada campaniei, galeria a preluat managmentul paginii de Facebook a proiectului fb/Arbori Bătrâni și a altor canale de comunicare, uneori cu materiale pe care le trimiteam noi, de pe teren. De asemenea tot galeria, adică Alexandra a menținut relația și comunicarea cu echipa Creștemidei.

3. Ne readuci aminte de câteva din surprizele (recompensele) pregatite pentru finanțarea de pe crestemidei.ro si cand/cum vor fi ele livrate?

Florin Ghenade: Recompensele au fost gândite să aibă aceeași identitate cu proiectul, să fie materiale vizuale: de la desktop, cărți poștale până la fotografii mai mari de ediție, inclusiv printate manual. Cea mai inedită recompensă a fost posibilitatea primirii unui diapozitiv 4x5 inch original care este în fapt și o lucrare/obiect unic și neînseriat.

Pe lângă aceste materiale vizuale am mai oferit posibilitatea unei întâlniri la locație pentru discuții, observarea modului de lucru și întâlnirea cu unul din arborii din proiect. De asemenea, pentru cei care au optat pentru asta, am gândit o recompensă foarte faină și anume posibilitatea de a transmite gânduri sau mesaje particulare, într-un moment filmat, unuia dintre acești arbori minunați.

Aproape toate recompensele sunt legate de mersul în locația pentru care s-a facut stângerea de fonduri, și anume Delta Dunării, călătorie ce se va întâmpla în septembrie 2016. Imediat după aceea va urma producerea și înmânarea recompenselor.

4. Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare ?

Alexandra Manole (Mihali): Campania de crowdfunding a fost un mod de a obține necesarul financiar pentru această etapă a proiectului, fără a fi principalul scop. Dincolo de finalitatea campaniei, de grija atingerii target-ului stabilit, a fost o modalitate de a comunica proiectul one-to-one, de a discuta despre el cu toți cei pe care îi doream alături, într-un ritm mai alert și mai viu decât s-ar fi întâmplat, cred, în alte condiții. Beneficiile campaniei sunt clare: comunitatea proiectului crește, posibilitățile financiare la fel și, cred că, coroborate, acestea sunt elementele care m-ar determina să mai apelez la această metodă de finanțare.

De la început, planul nostru a fost să începem cu o campanie mai mică destinată unei călătorii spre arbori pe care Florin Ghenade o realizează în cadrul proiectului Arbori Bătrâni, cu posibilitatea gândirii unei serii de astfel de mici campanii în care punctul de atracție este susținerea unui proiect în desfășurarea și a locațiilor în care acesta se îndreaptă. În același timp, ne gândim la construirea unei campanii mai mari care să susțină parte din producția unui album de fotografie a proiectului Arbori Bătrâni, pentru care însă, călătoriile sunt esențiale. 


  • Scopul campaniei: fotografierea arborilor bătrâni din Delta Dunării
  • Suma: 6.600 RON
  • Fonduri strânse: 7.061 RON (107%)
  • Număr susținători: 52
  • Durata campaniei: 33 de zile

  • http://crestemidei.ro/SprearboriDelt

    Ai și tu o idee inedită care merită spus lumii întregi? Nu mai sta pe gânduri și scrie-ne la salut@crestemidei.ro!