Blog archive

ArticlesFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfunding

''Cred cu onestitate ca mi-am atins targetul pentru ca am crezut si cred in acest proiect'' - Bianca Rus, regizoarea scurtmetrajului Prieteni, proaspat finantat prin crowdfunding pe crestemidei.ro

Written by Crestem Idei - Luni, 21 Iulie 2014

Scurtmetrajul Prieteni este cea mai noua idee crescuta pe platforma noastra! Tanara regizoare Bianca Rus a reusit sa isi finanteze integral filmul (target atins 101%) si se pregateste de zor pentru filmari. 

Felicitari, Bianca, abia asteptam premiera filmului!


In cele ce urmeaza, Bianca ne impartaseste din experienta ei de pe crestemidei.ro.


Cum ai ajuns la crestemidei.ro, deci la crowdfunding  ca metodă de finanțare ?

A fost un proces lung pana m-am hotarat sa incerc aceasta metoda. In primul rand eram mult mai familiarizata cu metodele clasice, obtinere de fonduri de la CNC, realizare proiecte de film prin sponsorizare clasica si, evident, cea mai la indemana: prin relatii. Mai exact iti faci echipa din oamenii pe care-i cunosti si incerci sa faci rost de echipamente pe bani extrem de putini.

Am ajuns in schimb la crowdfunding prin Oana Man, pe care o cunosc din liceu, o prietena buna, care mi-a vorbit despre Crestemidei inainte de a aparea pe piata din Romania. Si evident, ca multi altii, am fost putin reticenta. De aceea am incercat timp de un an si jumatate, cred, alte metode pentru a-mi face filmul. N-a iesit. Intre timp, vazand ca mai sunt proiecte pe aceasta platforma, pe unul l-am sustinut si eu, m-am incumetat si am zis, incerc!

Cum s-a creionat începutul acestui proiect, se poate descrie un mini-plan, în câțiva pași, al procesului de finanțare ?

Mai intai am scris descrierea proiectului. Prima varianta era scrisa fara suflet sincer vorbind. Am primit guidelines de la echipa Crestemidei si a doua varianta a iesit mult mai bine.

  •  cât a durat campania                 

Am setat campania sa dureze cat de mult posibil, adica 90 de zile, si primul lucru dupa scrierea textului de prezentare a fost realizarea clipului de prezentare.

  •  cum s-a realizat clipul de prezentare  

Am sunat un prieten, exact ca la 'Vrei sa fii miliardar' si i-am spus, uite vreau sa fac asta, ma poti ajuta?

Am tras clipul in vreo 2 ore. Cu duble, fara sa pregatesc ceva dinainte. Aveam in cap sa spun 3 elemente: proiectul, de ce sa ne sustina oamenii si ce primesc. Putin ca la piata: acesta e produsul, de ce l-ar cumpara si ce primesc daca doneaza.

Si i-am dat drumul. A avut un impact foarte bun in mediul online si asta mi-a dat curaj sa mai fac doua update-uri ulterioare, tot material video.

  • cum s-au împărțit rolurile în echipă

Echipa acestui proiect am fost eu. Cel putin in aceasta faza initiala de obtinere a finantarii.

Si pentru ca am un job full time, a fost extrem de dificil sa ma ocup de scrierea materialelor pentru bloguri, pentru publicatii online, sa postez zilnic pe 3 retele de socializare timp de 90 de zile, sa vorbesc cu oamenii, sa le raspund intrebarilor si nelamuririlor, sa organizez Intalniri Cinefile din 2 in 2 saptamani pentru a vorbi si in public despre campanie, sa ii conving pana la urma ca este un proiect frumos, in care merita sa fie implicati.

Nu as recomanda cuiva sa-si ia o asemenea sarcina, chiar daca nu mai are un alt job. Din fericire, sunt perseverenta si duc lucrurile pana la capat.

●  cum s-au ales valorile contribuțiilor

In ce priveste recompensele, aici m-am inspirat putin de pe platformele de crowdfunding din afara, ce si cat se acorda pentru fiecare contributie. Si evident, am urmarit liniile generale trasate de cei de la Crestemidei, care te ajuta pe durata intregii campanii.

●   care au fost motivele pentru care v-ați atins targetul

Cred cu onestitate ca mi-am atins targetul pentru ca am crezut si cred in acest proiect. Am facut tot posibilul sa transmit acest lucru tuturor din jurul meu. Incepand cu ai mei, pana la toti prietenii, cunostinte, necunosti pe internet si din viata reala. Mai concret, am fost imaginea acestei campanii si oriunde ma duceam vorbeam despre el.

Un al doilea motiv a fost dorinta oamenilor de a vedea lucruri frumoase care se intampla in Romania. Iar asta m-a uimit in totalitate. Aveam initial o parere mult mai sumbra despre aceasta industrie, mai ales la nivel independent. Lucrurile sunt de un gri murdar.

Dar sunt oameni care sustin proiecte de genul asta, vor sa se implice, nu doar financiar, pentru ca sumele sunt modice, dar prin participarea fizica in realizarea filmului si prin aportul lor logistic.

Nu in ultimul rand, am prieteni. Este un film despre Prieteni, cu prieteni pentru prieteni si pentru toti. Si asta spune totul.

Le multumesc foarte mult tuturor. Fara ei, acest proiect nu ar fi fost finantat.

Ce sfaturi practice le-ați oferi celor care doresc o astfel de finanțare ?

In primul rand, un proiect, de orice natura, se face intr-o echipa. Sa isi ia oameni de incredere langa ei, fiecare cu bucatica lui, pe care sa o duca la bun sfarsit, zilnic!

Sa lucreze foarte mult la partea de prezentare, in special la partea video. Conteaza foarte mult, mai ales ca oamenii citesc in diagonala unele lucruri si adesea se uita doar la materialul filmat.

Ulterior, ar fi foarte bine daca si-ar programa ce fac lunar si saptamanal online. Sa pregateasca anumite materiale din timp. Sa stea de vorba cu cat mai multi oameni si sa aiba enorm de multa rabdare cu toti.

Sa fie pozitivi, incapatanati, perseverenti.

Daca nu au habar de mediul online, sa ia pe cineva pe treaba asta. Altfel o sa mearga pe bajbaite si se va simti si in feedback-ul oamenilor.

In ultima instanta, sa nu se descurajeze, ci sa vina cu solutii.

Ne readuci aminte de cateva din surprizele (recompensele) pregatite pentru finanțarea de pe crestemidei.ro si cand/cum vor fi ele livrate?

Cred ca cea mai importanta recompensa acordata este produsul finit, adica filmul, care va fi livrat in luna septembrie, in cadrul premierei.

Ar mai fi un afis destul de interesant la care am inceput sa ne gandim cu ceilalti si care va fi livrat tot atunci.

Cireasa de pe tort, cel putin asa credeam eu, un workshop de scenaristica, la care nu s-a inscris prea multa lume si care va fi tinut in functie de programul tuturor, fie online, fie intr-un spatiu fizic, dupa 15 august.

Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare ?

Da, cu siguranta. Am observat ca devine o metoda tot mai accesata pentru o gama variata de proiecte. Eu am recomandat crowdfundingul multor oameni care isi doresc sa fac lucruri frumoase.

As fi mult mai pregatita de data aceasta.


Facts&Figures

  • Scopul campaniei: colectarea fondurilor necesare inchirierii echipamentelor de filmare si acoperirii cheltuielilor logistice necesare filmarii
  • Suma: 9.000 RON
  • Fonduri stranse: 9.055 RON
  • Număr susținători: 39 susținători
  • Durata campaniei: 90 de zile
  • Număr de persoane implicate în campanie: Bianca Rus, regizor si scenograf


http://crestemidei.ro/Prieteni?locale=ro


Vrei si tu sa iti incepi propria campanie de crowdfunding? Scrie-ne la salut@crestemidei.ro!