Arhiva blog

ArticoleFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfunding

ROV-150. Robot subacvatic telecomandat, made in Romania!

Scris de Crestem Idei - Miercuri, 02 Aprilie 2014

MilianCum ați ajuns la crestemidei.ro si la crowdfunding ca metodă de finanțare?

Cei  de la crestemidei.ro ne-au contactat dupa ce au vazut activitatea noastra intensa si numeroasele proiecte utile pentru comunitate.


Cum s-a creionat începutul acestui proiect, se poate descrie un mini-plan, în câțiva pași, al procesului de finanțare?

Cât a durat campania?

Ne-am propus sa desfasuram campania noastra pe perioada maxima de timp acceptata pe crestemidei.ro pentru un proiect [n.a. 90 de zile], dat  fiind faptul ca aveam de strans o suma destul de mare si e un proiect  tehnic, adresat unui public mai restrans.

Cum s-a realizat clipul de prezentare?

Am avut mai multe tentative la inceput, dar cum nu aveam nici aparatura necesara (camera video full HD) si nici nu aveam timp sa ne ocupam de procesarea materialului video si montajul, am decis sa apelam la profesionisti. I-am contactat pe cei de la www.bluefilm.ro , carora dorim sa le multuim pentru sprijin si timpul acordat, si pe care ii vom ajuta la randul nostru cu filmari subacvatice.

Primele secvente le-am filmat in atelierul de la Polizu, din curtea Facultatii de Inginerie Aerospatiala - am vrut sa aratam publicului spatiul unde ne desfasuram activitatea, cum lucram la robot, cum il pregatim pentru teste, alaturi de alti studenti. Dorim sa multumim domnului profesor Parvu Petrisor pentru ca putem lucra in acest atelier. Apoi ne-am gandit sa filmam cateva cadre cu robotul in apa si am constatat ca cea mai accesibila locatie ar fi in Regie, de unde putem avea acces usor in Dambovita.

Apoi am mai avut o ocazie de a filma la Constanta. Aveam nevoie de un feedback de la un scafandru asa ca am apelat la scafandrul instructor Costa Benedic si la cei de la Aquarius Diving Center Constanta, care au fost foarte deschisi si amabili sa ne ajute in initiativa noastra.

Cu putin timp inainte de inceperea campaniei s-a ivit ocazia de a merge la ISU Cluj. Ei auzisera de concursul cu roboti subacvatici organizat de noi la Constanta si ne-au invitat sa le facem o demonstratie. Am profitat de ocazie ca sa filmam in lacul Tarnita si in Somesul mic, dar si un scafandru din echipa de interventie oferindu-ne un feedback pozitiv pentru proiectul nostru ROV-150. Ne-au ajutat foarte mult in prezentarea utilitatii robotului, dar am si aflat ce nevoi au si ce modificari  trebuie sa le aducem pt viitorul proiect ROV-150.

Cum s-au împărțit rolurile în echipă ?

Fiind ideea mea de la inceput, am coordonat proiectul, ajutat de studenti care doreau sa lucreze ca voluntari si sa invete electronica si mecanica, sa aplice cunostintele dobandite la facultate. M-au ajutat la realizarea mai multor variante de cadru, realizarea legaturilor si circuitului pentru telecomanda, precum si in teste.

Cum s-au ales valorile contribuțiilor ?

Am facut o lista cu materialele, componentele necesare, si am stabilit valoarea sumei de care aveam nevoie. Am stabilit cateva praguri de contributie bine delimitate si recompensele. Catalina [n.a. co-fondator crestemidei.ro] ne-a sprijinit cu indicatii, avand in vedere experienta anterioara cu celelalte proiecte de crowdfunding. Am stabilit un prag minim accesibil oricui, cu o recompensa satisfacatoare, si cateva praguri mai mari, care sa ne ajute sa strangem mai rapid suma necesara, si cu recompense pe masura. Pentrul pragul superior am stabilit o recompensa exclusivista V.I.P deschisa pentru doar 3 posibili donatori, si chiar am avut un finantator pentru de 2500 RON!

Care au fost motivele pentru care v-ați atins targetul ?

A contat foarte mult mediatizarea proiectului, incepand prin a redacta o prezentare scurta dar interesanta, care sa fie trimisa prin email sutelor de contacte, pana la popularizarea pe platformele de social media - de exemplu, pe Facebook am postat aproape saptamanal, venind cu noutati despre proiect. 

Colegii de la munca ne-au fost de mare ajutor atat prin donatii directe (pe platforma) / indirecte (bani in mana, care i-am pus eu in cont), cat si prin reclama facuta prietenilor. Familia, ca de obicei, m-a sustinut, atat direct dar si prin recomandari facute prietenilor, rudelor.

Am fost invitati chiar si la RealitateaTV, unde am prezentat proiectul intr-o emisiune de stiri, fapt care ne-a adus si mai multe like-uri pe pagina de FB dar si donatii.

Ce sfaturi practice le-ați oferi celor care doresc o astfel de finanțare ?

Sa analizeze foarte bine proiectul si costurile implicate de lansarea unei astfel de campanii, sa nu uite sa includa si costurile cu recompensele, dar si comisionul la tranzactie, intre banci, si procentul retinut de platforma de crowdfunding Crestemidei.ro [n.a. la momentul derularii proiectului 7%].

Sa analizeze cat de util este proiectul lor pentru comunitate si gradul de inovare / noutate. Publicul doreste sa vada persoane cu initiativa, dar si un proiect cu grad mare de inovare si care aduce plus valoare comunitatii, si beneficiile sa se intoarca direct sau indirect catre cei care doneaza. De asemenea sa se gandeasca cum se pot adresa pentru finantare si companiilor, si cum pot promova imaginea sponsorilor.

Sa isi faca macar o pagina pe Facebook, daca nu chiar un website pentru prezentarea proiectlului.

Sa mediatizeze intens si constant proiectul, aducand mereu noutati pentru a mentine interesul publicului. Sunt persoane care urmaresc de la inceput proiectul si cat de seriosi si implicati sunt initiatorii proiectului, si asteapta un timp sa vada cum evolueaza campania pana se decid sa doneze.

Sa fie pregatiti sa doneze o mica suma la inceput, in numele lor, ca o dovada de implicare, si eventual, cand perioada de finantare se apropie de final si proiectul e finantat peste 90%, sa vina cu suma necesara sa completeze, daca e cazul, ca sa nu piarda tot.

Sa pregateasca din timp filmul de prezentare, sa se sfatuiasca cu alte persoane care pot da indicatii pretioase, pentru adaugarea de informatii noi. In cazul nostru, noi am modificat de 3 ori prezentarea pana am ajuns la o varianta care sa cuprinda multe informatii dar prezentate succint, condensat.

Ne readuci aminte de cateva din surprizele (recompensele) pregatite de echipa XProjects prin finanțarea de pe crestemidei.ro ?

Recompensele pentru pragurile mai mici includ: album electronic cu poze ale relicvelor si coordonatele GPS ale locatiei de unde le-am cules cu ajutorul ROV-150, o mostra de nisip si cochilii de melci marini de pe fundul Marii Negre impreuna cu filmarea/pozele colectarii lor si coordonatele GPS ale locatiei. 

Recompensa VIP a constat in participarea la o misiune reala de explorare subacvatica, la o epava sau sit arheologic putin cunoscut / neexplorat si un un curs de scufundare pt incepatori cu echipament asigurat de catre instructori autorizati.

Oare cu ce idei creative ne mai surprindeți ? Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare ?

Mai avem cateva proiecte interesante, dar vrem sa ne axam mai ales pe domeniul medical. Unul dintre aceste proiecte deja inceput, in stadiul de prototip,  este o sapca cu ecolocatie, pentru nevazatori, care ii ajuta sa detecteze obstacole de la distanta; va avea si un GPS cu comanda vocala pentru a-i ajuta sa se orienteze singuri.

Alte proiecte pe care le vom demara anul acesta vor fi: o mana electro-mecanica, o proteza, si o inima artificiala cu autonomie de cateva luni de zile, pentru cazurile in care nu se gasesc donatori in timp util. Acestea sunt de cativa ani pe piata, dar la preturi prohibitive chiar si pentru cei cu venituri peste medie (>100.000 euro). Dorim sa implicam studenti si medici in acest proiect, si vom avea nevoie de finantare pentru realizarea unui prototip ca sa convingem institutiile ce aloca fonduri de cercetare ca putem realiza asa ceva in Romania si am capatat experienta necesara.

Da, am mai apela la crowdfunding in viitorul apropiat, si am fi mai bine pregatiti, acum ca avem experienta!


Facts&Figures

Scopul campaniei: Realizarea unui robot subacvatic de mici dimensiuni, portabil, si cu un cost de operare foarte mic, capabil sa execute misiuni de inspectie video / lucrari subacvatice in spatii mici, in ajutorul scafandrilor, ISU, salvamarilor, cercetatorilor, speologilor etc. 

  • Suma: 7200 Ron
  • Fonduri strânse: 7270
  • Număr susținători: 22
  • Durata campaniei: 3 luni

Număr de persoane implicate în campanie: Milian Theodor - initiatorul campaniei, 6 membri din echipa X-Projects, alte persoane indirect

http://crestemidei.ro/projects/63-rov-150-robot-subacvatic-made-in-romania


Vrei si tu sa iti incepi propria campanie de crowdfunding? Scrie-ne la salut@crestemidei.ro!