Arhiva blog

ArticoleFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfunding

Primele comenzi pentru Cronica Rockului realizate prin crowdfunding

Scris de Crestem Idei - Joi, 08 decembrie 2016

Andrei Ruse face parte din echipa campaniei Rock sub seceră și ciocan  și a fost de acord să împartășească cu noi ce a însemnat pregătirea campaniei, precum și cum au reușit ca în numai câteva zile să își atingă suma propusă de finanțat.

Am urmărit de ceva timp - cred că de mai bine de un - platformele de crowdfunding de la noi din țară și proiectele care au luat viață datorită finanțării comunităților din jurul lor. Mi-a plăcut mult ideea, nu numai din prisma faptului că este o soluție foarte bună pentru a duce la capăt un proiect, atunci când nu dispui singur de toate resursele financiare necesare, dar mai ales pentru a-l valida în fața publicului. Pentru că un proiect susținut de o comunitate este un proiect dorit de oameni în primul rând și asta pe mine mă interesează mai mult decât orice, mai mult chiar decât suma obținută în urma unei campanii.

Legat de CrestemIdei.ro, am văzut două cărți care au fost realizate prin această platformă, este vorba de „Cartea asta se vinde precum pâine caldă”  a lui Ariel Constantinof și cartea proiectului Cărțile pe față , a lui Victor Miron, amândoi colaboratori sau cel puțin apropiați ai revistei noastre, Hyperliteratura, și-mi place să cred că și prieteni. Știam de la ei poveștile finanțării și cât e bine au decurs lucrurile, am primit un feedback pozitiv legat de CrestemIdei.ro, așa că la momentul potrivit am demarat și noi campania pentru cartea „Rock sub seceră și ciocan” , prima parte a istoriei muzicii rock din România, ajutați atât de Ariel, care a realizat clipul video al campaniei, cât și de Victor, care a promovat proiectul și a și donat o sumă importantă.

Campania a fost gândită încă din primăvara acestui an, dar am așteptat ca Nelu Stratone, autorul cărții, să fie aproape de finalizarea cărții. Ne-am fi dorit să începem chiar puțin mai devreme, undeva prin septembrie, iar campania și cartea să fie gata odată cu împlinirea unui an de la #Colectiv, în memoria victimelor și răniților cărora le este și dedicat întreg proiectul. Ei bine, lucrurile n-au fost să fie cum ne-am propus, dar am reușit totuși să punem în mișcare lucrurile și să fim gata până la târgul de carte de la Gaudeamus.

Campania a început în octombrie și a durat până pe 20 noiembrie, dar ne-am atins obiectivul cu o lună înainte, chiar de pe 20 octombrie, în numai două săptămâni. Cred că ne-am subestimat atât publicul doritor de carte, cât și puterea noastră de promovare, am fi putut pune un termen mult mai scurt, dar a fost foarte ok și așa. În ultima lună, după atingerea targetului, s-au mai strâns bani, am ajuns la 130% din suma pe care ne-am propus-o, dar am lăsat-o mult mai ușor cu promovarea pentru că ni s-a părut că exagerăm, chiar dacă orice leu în plus ar fi contat pentru carte, mai ales pentru campania ei de promovare, atât online, cât și printr-un turneu de lansări ulterioare.

Clipul de prezentare este opera lui Ariel Constantinof  100%. Mi-am dorit foarte mult ca el să îl realizeze, pentru mi-a plăcut tot timpul vlogul său, mi-au plăcut montajele lui, felul său dinamic de a realiza clipuri, pentru are acel „feeling” aparte prin care reușește să comunice cu publicul și să îl țină atent. Nu am gândit un clip de prezentare de 6 minute, așa cum a ieșit, ci de maximum 3-4, dar odată ce l-am văzut mi-am dat seama că nu contează câtuși de puțin durata lui, căci este foarte catchy și la obiect. Clipul a fost atuul nostru până la urmă, dincolo de proiectul în sine, această istorie a rockului, care cred că este foarte atractivă. Am fost în discuții și cu câteva vedete rock care să apară în materialul video, dar a fost foarte greu să-i prindem pe artiști exact în momentul filmărilor, pentru care am alocat numai două zile. Dar chiar și fără nume foarte importante ale fenomenului rock, clipul a ieșit, zic eu, excepțional. Sper să mai colaborăm cu Ariel și pe alte proiecte pe viitor.

Odată clipul realizat, am dat curs campaniei, care avea în mare „programul” stabilit dinainte. Partenerii adică și felul în care ne propusesem să facem cunoscută inițiativa noastră. Din fericire, a fost nevoie numai de cam 25 - 30% din tot ce gândisem, ca obiectivul să fie atins și, după cum spuneam, nu am mai insistat pe promovare, pentru că ni s-a părut că am fi exagerat.

Nu cred că are sens să comentez aici pe lung cum am gândit campania, cred că oricine poate observa printr-o analiză atentă felul în care am procedat și ce am făcut pentru a ne atinge obiectivele. Hyperliteratura este o publicație cu o influență mare în online de ani de zile (cu peste 150.000 de cititori), cu parteneri și prieteni pe măsură, iar asta și-a spus cuvântul.

Ce sfaturi practice le-ați oferi celor care doresc o astfel de finanțare?

Ar fi multe, foarte multe de spus, dar cred că două idei sunt esențiale:

1. Consultarea cu cineva care a mai făcut o astfel de campanie de crowdfunding, pentru a înțelege clar ce urmează să se întâmple și cum vor decurge lucrurile. Pentru a înțelege exact ce îți propui cu o astfel de campanie (am văzut nenumărate campanii eșuate tocmai din acest motiv, pentru că oamenii nu știau nici ei ce vor exact, dapăi publicul) și cum să-ți setezi mesajul apoi și cum să te organizezi eficient. Noi am discutat cu Ariel înainte, după cum spuneam, care ne-a făcut să înțelegem foarte bine ce vrem și astfel ne-am pregătit mult mai bine, am pornit „înarmați”.

2. Programul de promovare să fie foarte bine stabilit dinainte, nu din mers. Lucrurile nu sunt deloc întâmplătoare, succesul nu ține de noroc sau de coincidențe. Bine, nu întotdeauna. Programul trebuie să fie stufos și complex și să îți asigure atingerea obiectivului. Când spun „program” mă refer la materiale pregătite, la modul de comunicare, la persoanele influente cu care să vorbești din timp legat de proiectul tău, pentru a te susține, la o campanie Social Media bine coordonată de cineva care se pricepe în domeniu, presă scrisă și online, chiar și conceptul grafic și mai ales clipul, poate chiar și un buget minim de investit în publicitate șamd.

Noi n-am investit mai nimic în publicitate, ca fonduri, dar aveam „dosarul” bine făcut și nu am avut niciun dubiu că nu vom reuși cu campania. Pentru că suntem în primul rând o echipă (eu, Ioana Vighi, Alexandra Georgiana Andrei, Radu Toderaș) cu experiență, care a mai coordonat proiecte culturale cu vizibilitate mare. A contat foarte mult faptul că fiecare a știut foarte bine ce are de făcut pe „tarlaua” sa. Ioana pe content, Alexandra pe PR și comunicare, iar eu și Radu pe conceptul campaniei și direcția ei.

Ne readuceți aminte de câteva din surprizele (recompensele) pregătite pentru finanțarea de pe crestemidei.ro și când/cum vor fi ele livrate?

Recompensele au constat în precomanda cărții, de fapt. Alături de romanul „Rockescu”, pentru care încă o dată îi mulțumesc lui Cristian Ghica, autorul său, care ne-a donat aproape 100 de exemplare pentru campanie. Ideea de bază a fost simplă: dacă îți dorești cartea, susține și ajută astfel la nașterea ei. Și mă bucur mult pentru cei 86 de susținători care au înțeles mesajul nostru, au finanțat și au dat mai departe și altora vestea publicării „Rockului sub seceră și ciocan”.

Cea mai mare parte din recompense va fi livrată la începutul lunii decembrie (de pe 5 începem deja să trimitem primele cărți), iar pe restul (comenzi în afara țării, recompensele care au premiu și tricouri) să le finalizăm în ianuarie neapărat.

Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare?

Cu siguranță. Chiar ne gândim să apelăm la crowdfunding pentru multe din proiectele noastre editoriale pe viitor. Și avem deja cam 2 - 3 în plan pentru anul următor. Nu atât pentru suportul financiar (deși contează enorm, pentru că sunt costuri de tipar mari, dar și pentru grafică, redactare, tehnorectare și apoi o campanie sănătoasă de promovare), cât pentru a anunța din timp o carte și a ajunge la publicul ei, care, cum spuneaa și la începutul interviului, să o valideze. Contează enorm pentru noi, ca editori, să știm în primul rând că vom publica o carte care este cerută și dorită, căci soluții de finanțare pot veni pe parcurs (sponsorizări, împrumuturi ș.a.). Însă crowdfundingul e un test nemaipomenit înainte de publicare, prin care să vezi dacă vei pune pe piață un produs care este și dorit. Sau să vezi dacă ai gândit bine mesajul cărții respective.

Pentru că noi cel puțin, la Hyperliteratura, nu vrem să scoatem cărți doar de dragul de a publica, ci vrem ca ele să fie citite, și să fie citite într-un număr cât mai mare. Iar a demara o campanie de crowdfunding te ajută să vezi exact unde te poziționezi cu produsul tău și să vezi din timp exact ce poți face pentru el. Și nu în ultimul rând o campanie de crowdfunding este foarte utilă și promovării dinainte a produsului.

Recomand cu toată căldura astfel de inițiative și cred că cu cât vor fi mai multe campanii reușite și alții vor prinde curaj să-și înceapă propriile proiecte prin crowdfunding. Și e nevoie de ele. E nevoie să știi că orice vrei să schimbi sau să inițiezi pentru a schimba lumea asta chiar și cu 0,1%, nu ești singur și o platformă de crowdfunding te poate îndrepta spre oamenii care au nevoie de mesajul tău.

Vă spun că pe Hyperliteratura  am primit pe perioada campaniei noastre și mai ales după încheierea ei nenumărate mesaje de la antreprenori, alți editori, scriitori sau jurnaliști, care este foarte posibil să vă contacteze cât de curând, pentru a-și duce la capăt niște proiecte foarte interesante. Noi le-am recomandat CrestemIdei.ro și nu doar pentru că pe platforma voastră am reușit să obținem finanțarea necesară, dar și pentru suportul vostru continuu și modul foarte profesionist în care am comunicat și prin care ne-ați ajutat în tot acest timp. Așadar pe noi ne-ați câștigat pe termen lung și sper că și pe alții.

Facts & Figures

Scopul campaniei: tipărirea volumului„Rock sub seceră și ciocan”  

 

Suma necesară: 8.500 lei

Fonduri strânse: 11.036 lei

Număr susținători: 86

Durata campaniei: 62 de zile

Număr de persoane implicate în campanie: 4