Blog archive

ArticlesFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfunding

"Susținem ideea de cultură participativă și crowdfunding-ul poate să reprezinte una dintre alternativele prin care strângerea de fonduri nu se transformă într-un efort de a respinge și de a accepta compromisuri." - echipa Reciproca

Written by Crestem Idei - Joi, 14 Mai 2015

Echipa ReciprocaCampania Focus Atelier a fost una deosebită, avand un vibe puternic pozitiv inca de la lansare :). Ne-au placut mult initiatorii, seriozitatea cu care si-au pregatit campania, creativitatea cu care au derulat-o si au comunicat cu donatorii, energia pe care au transmis-o. 

Cei de la Reciproca si-au propus ca pe toată durata lunii martie 2015 să ţină workshop-uri, debate-uri şi prezentări de către practicieni din sfera teatrului social, a teatrului oprimaţilor, a videojurnalismului şi a artei urbane. Atelierele au vizat  studenţi care se pregătesc să urmeze o profesie într-un domeniu artistic, artişti ce deja profesează, precum şi oameni interesaţi de dinamica artă-societate.

Iata mai jos cateva insights foarte utile ale celor de la Reciproca cu privire la derularea campaniei lor de crowdfunding. Speram sa te inspire si pe tine :).

Cum ați ajuns la crestemidei.ro, deci la crowdfunding  ca metodă de finanțare ?

Conceptul de bugetare participativă este o alternativă pentru finanțările de proiecte ce merită dezvoltată și care, credem noi, este încă la început. Pe lângă proiectele ce se desfășoară grație susținerii primite, procesul însuși, fiind unul democratic, este un câștig. Suntem încântați de faptul că printr-o campanie de bugetare am reușit atât să realizăm cu bine Focus Atelier, cât și să contribuim la extinderea a ceea ce credem că e o bună practică socială. 

Totuși, am ezitat în a lansa o campanie de crowdfunding pentru Focus Atelier încă de la început. Aveam impresia că e greu de realizat una. Apoi ideea a revenit brusc și în cele din urmă s-a arătat ca fiind chiar soluția, deoarece resursele financiare de care dispuneam până atunci erau limitate.  Înainte de a lansa campania, am căutat care platformă ar fi cea mai ok pentru noi. Așa am ajuns la creștemidei.ro. Am citit ce oferă și alte platforme, iar raportul cel mai bun de facilități pentru regiunea noastră, pentru ceea ce am dorit noi să propunem și pentru ceea ce aveam nevoie, l-am găsit aici. Am avut emoții, ne așteptam să fie bine, dar campania a mers chiar mai bine decât speram. Cu mult mai bine. Este deosebit de încurajator să primești suportul comunității pentru un proiect dedicat comunității. Suntem profund recunoscători pentru încrederea și sprijinul primit. Mulțumim mult! Sperăm că am reușit să dăm mai departe, în martie, energia bună pe care am primit-o.

Cum s-a creionat începutul acestui proiect, se poate descrie un mini-plan, în câțiva pași, al procesului de finanțare ?

● cât a durat campania

Campania a durat 35 de zile, din 25 ianuarie până în 28 februarie. În prima săptămână am depășit 50%, ceea ce, trebuie să recunoaștem, a fost o surpriză pentru noi și ne-a motivat puternic. În cele din urmă, am ajuns să primim mai mult decât targetul pe care l-am propus pentru crestemidei.ro. Asta a fost îmbucurător și ne-a ajutat să finalizăm proiectul cu bine, pentru că da, aveam nevoie de mai mult și multe din sursele de finanțare pe care speram să le accesăm în paralel cu campania de crowdfunding, au picat între timp. Deși low budget, ne-a permis să acoperim decent cheltuielile necesare. De asemenea, pe langă fonduri, am primit sprijin logistic și facilități din partea altor asociații, Reactor de Creație și Experiment, ColectivA, GroondFloor Group, Reboot the Roots și instituții ca UBB, UAD. Evident, sprijinul lor a fost mai mult decât binevenit și ne-a absolvit de o mare parte de cheltuieli, pe care altfel nu ni le-am fi permis.

Pregătirea de dinaintea lansării campaniei a durat puțin. Ideea de crowdfunding a revenit în ianuarie iar în martie atelierele trebuiau să înceapă. Căutarea platformei, scenariul și filmulețul campaniei le-am făcut în aproximativ 10 zile.

● cum s-a realizat clipul de prezentare

Am discutat despre ceea ce ar trebui să apară în clip, ne-am uitat și la alte clipuri de pe crestemidei.ro și de pe alte platforme de crowdfunding, am scris câteva replici și am tras duble cu ajutorul unor prieteni. În paralel, am vorbit cu invitații ce urmau să susțină atelierele, rugându-i să ne lase să folosim și materiale video din munca lor. Toți au fost bucuroși să o facă. Am avut mare noroc cu asta, deoarece aveau video-uri bune, editate, trase în locații diferite, din care reieșea clar cu ce se ocupă ei. Noi aveam nevoie doar de câteva cadre și am putut să alegem din ore întregi de material video gata facut de cei pe care i-am invitat. Practic ne-au oferit niște materiale care ne-au ajutat să facem un clip decent și să îi prezentăm cât mai fidel. Am colat apoi cadrele în care noi vorbim și ne prezentăm cu cadre din clipurile lor, peste care am pus voice-over ca să arătăm cine sunt și ce vor face în cadrul proiectului nostru. Ne-a ieșit un clip de patru minute și jumătate, puțin mai lung decât cele urcate de obicei pe crestemidei.ro. Era cam greu să comprimăm mesajul într-un clip mai scurt, așa că am decis să îl lăsăm așa. Am văzut pe alte platforme de crowdfunding că funcționează și clipuri un picuț mai lungi, așa ca nu ne-am făcut mari probleme. 

● cum s-au împărțit rolurile în echipă

Pe lângă membrii Reciproca, în echipă au mai fost prieteni de-ai noștri care ne-au ajutat enorm. Ana Vîjdea și Cosmin Nicoară, doi prieteni de la film, ne-au ajutat cu filmarea și editarea clipului. Datorită lor am reușit să facem clipul într-un timp foarte scurt. Lorand s-a ocupat de concept și de script. Lucia s-a angajat să facă ilustrațiile pentru recompense. Am gândit împreună strategia, am tras împreună imaginile, iar după lansarea clipului ne-am ocupat cu toții de promovarea lui. Oana s-a ocupat să facă fotografiile prin care mulțumim donatorilor și să le urce constant pe pagina noastră, Leta s-a ocupat de media și Lucia s-a pus pe desenat.

● cum s-au ales valorile contribuțiilor

Ne-am imaginat cum ar fi dispuși oamenii să contribuie relativ la cât își permit. Totuși, nu am putut face mai mult decât să ne imaginăm și să stabilim pragurile de contribuții cum am crezut mai bine. Orice donator poate să contribuie cu orice sumă dorește, nu credem că pragurile influențează mult decizia. Din acest motiv diferența dintre praguri nu a fost una mare. Totodată, nu am ales ca prag pentru cea mai mare contribuție o sumă ridicată. Cel mai mare prag a fost de 350 RON, iar cei care au dorit să contribuie peste această sumă au fost liberi să o facă și chiar au făcut-o . În același timp, fiecare prag are anumite recompense pentru care donatorii pot opta. Am încercat să oferim recompense specifice ariei noastre de activități, vederi din proiectul Salutări din România, stickere, ilustrații făcute de Lucia și invitații la spectacolele noastre sau la repetițiile unor viitoare producții. Credem că donatorii nu sunt în general preocupați în a primi recompensa ca pe un soi de plată, așa că nu am calculat un raport între pragurile de contribuții și recompense. Ne-a plăcut să oferim recompensele ca pe un dar și să dăm ceva ce este aproape de noi. 

● care au fost motivele pentru care v-ați atins targetul

Credem că oamenii au susținut Focus Atelier pentru că este un proiect despre și pentru comunitate. De multe ori proiectele care vor să asume o anumită implicare socială apelează la bugetarea participativă ca metodă de finanțare, iar a susține puțin câte puțin și a te solidariza cu astfel de inițiative este în sine un act social. Unii poate au susținut Focus Atelier și ca pe un debut al Reciprocei în a organiza proiecte de o mai mare amploare. Mulți cunoșteau activitatea noastră de dinainte și asta credem că ne-a ajutat.

Ne readuci aminte de cateva din surprizele (recompensele) pregatite pentru finanțarea de pe crestemidei.ro si cand/cum vor fi ele livrate?

Printre recompensele pe care le oferim sunt stickere pentru bicicletă, vederi din proiectul Salutări din România, folosite în acel proiect pentru a sesiza cazuri de nedreptăți sociale prea puțin mediatizate, ilustrații pe teme alese de donatori realizate de Lucia Mărneanu și invitații la spectacolele noastre de teatru și la repetițiile unor viitoare spectacole. O parte din recompense au fost deja livrate iar pentru cealaltă parte așteptăm încă adresele donatorilor și finalizarea ilustrațiilor.

Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare ?

Cu siguranță! Am mai apela cu încredere din două motive. Unul dintre ele este acela că prin această metodă ne putem finanța viitoarele proiecte și al doilea pentru că susținem ideea de cultură participativă și pentru că crowdfunding-ul poate să reprezinte una dintre alternativele prin care strângerea de fonduri nu se transformă într-un efort de a respinge și de a accepta compromisuri. 


Facts & Figures 

  • Scopul campaniei: remunerarea artistilor implicati in proiectul Focus Atelier(practicieni din sfera teatrului social, a teatrului oprimaţilor, a videojurnalismului, şi a artei urbane)
  • Fonduri strânse 9.070 RON (121%)
  • Număr susținători: 78
  • Durata campaniei: 35 zile
  • Număr de persoane implicate în campanie: membri Reciproca si prieteni

http://crestemidei.ro/FocusAtelier?locale=ro

Vrei si tu sa iti incepi propria campanie de crowdfunding? Scrie-ne la salut@crestemidei.ro!