Blog archive

ArticlesFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfundingRealizări

Crowdfunding pentru o mamă antreprenoare

Written by Crestem Idei - Luni, 27 Noiembrie 2017

Dana Ganja a dorit să creeze un material pentru mămici și copii, doar că nu a găsit parteneri la editurile pe care le-a contactat. Așa că și-a creat propria campanie de crowdfunding, care i-a adus câteva surprize frumoase!

Cum ați ajuns la crestemidei.ro, deci la crowdfunding, ca metodă de finanțare ? 

Am trimis manuscrisul integral al poveştii către cel puţin 15 edituri din România. Cu excepţia uneia care s-a arătat interesată doar pentru a se răzgândi după 3 zile, nici una dintre edituri n-a dat vreun răspuns, de orice natură. 

Cred că subiectul alăptării este privit de editurile din România ca unul destul de controversat. Tema înţărcării blânde, care intră în discuţie după ce copilul trece de 2 ani (conform recomandărilor OMS), face subiectul adresabil unei nişe foarte înguste, despre care nici nu sunt date statistice. Adăugând la acestea faptul că propunerea venea din partea unui autor român, care doar aspiră la debut, este de înţeles de ce editurile din ţară n-au avut curajul să adopte subiectul.

În lipsa colaborării cu o editură, crowdfundingul a rămas singura metodă de finanţare.

Cum s-a creionat începutul acestui proiect, se poate descrie un mini-plan, în câțiva pași, al procesului de finanțare ?

cât a durat campania: 45 de zile

cum s-a realizat clipul de prezentare: Am invitat câteva mame care alăptează copii mai mari de 2 ani să participe la filmare. Ştiu din experienţa directă că cei mici vorbesc cu şi despre ţiţi cu atâta dragoste evidentă, cu atâta pasiune, cu atâta intimitate...! Contam pe replicile savuroase ale copiilor şi sunt convinsă că mamele au acceptat invitaţia mea cu aceeaşi aşteptare ca şi a mea. Cum filmarea s-a făcut cumva ad-hoc, copiii nu se cunoscuseră între ei, erau inhibaţi de prezenţa străinilor din preajmă, deci n-am avut parte de discursuri elaborate din partea lor. Dar am prins câteva replici bune de pus la suflet si mimica lor atât de expresivă, încât întrece de departe orice declaraţie în cuvinte.

cum s-au împărțit rolurile în echipă: Echipa e formată dintr-un singur om: eu. M-am bazat pe experienţa mea de om de marketing şi-am făcut strategia de comunicare. De-a lungul campaniei am constatat că realitatea e fix invers decât o anticipam: n-am primit ajutorul scontat de unde îmi puneam bazele şi am primit susţinere de unde nici nu mă aşteptam.

cum s-au ales valorile contribuțiilor: Valoarea minimă recompensată, cea de 50 de lei, îi aduce susţinătorului cartea tipărită, cu autografe, alături de un şablon de tatuaj sau un autocolant de maşină, cu ilustraţii pe tema alăptării. Următoarele praguri de finanţare adaugă diverse alte beneficii. 

Am căutat să păstrez un echilibru între nevoia de finanţare integrală a proiectului şi posibilităţile financiare ale susţinătorilor.

care au fost motivele pentru care v-ați atins targetul: Principalul motiv pentru care campania a avut succes este faptul că „Doar ţiţi rămâne mică” este prima poveste ilustrată românească despre alăptare prelungită şi înţărcare blândă. Şi una dintre foarte puţinele poveşti ilustrate pe aceste teme din întreaga literatură universală! 

Procentul mamelor care alăptează – prelungit sau nu – este mic, dar numărul lor este suficient de mare încât ele să fi creat deja cererea pentru astfel de poveşti. 

Campania a mai avut succes şi pentru că am acordat mult timp şi resurse financiare personale pentru promovarea ei. În plus, a contat sprijinul neaşteptat, dar extrem de binevenit din partea Ioanei Chicet Macoveiciuc – Prinţesa Urbană, care a promovat campania pe blogul ei personal şi pe Facebook. Fiind o persoană cu o audienţă atât de mare, şi cu o credibilitate construită în ani şi ani de consecvenţă faţă de sine, votul ei de încredere a atras susţinerea multor persoane – sumele atrase de campanie au crescut vizibil a doua zi după postarea Prinţesei Urbane.

Ce sfaturi practice le-ați oferi celor care doresc o astfel de finanțare ? 

Câteva din sfaturile aplicabile campaniilor pentru orice tip de proiect sunt:

  • Acordaţi atenţie realizării filmului de prezentare a proiectului – este singurul instrument prin care susţinătorii pot vedea persoanele din spatele proiectului, iar întâlnirea aceasta virtuală contează foarte mult în decizia de a susţine sau nu proiectul
  • Stabiliţi o listă de noutăţi de publicat de-a lungul campaniei – lista trebuie să cuprindă 4 – 5 subiecte independente de ritmul strângerii de fonduri, subiecte care să cuprindă recomandări din  partea unor persoane influente în domeniu, prezentări ale persoanelor direct implicate în proiect, noutăţi despre stadiul în care se află implementarea proiectului
  • Urmăriţi unde este distribuit proiectul pe reţelele de socializare şi faceţi-vă simţită prezenţa la fiecare distribuire – de multe ori va fi nevoie să oferiţi informaţii care, deşi sunt prezente în descrierea proiectului, sunt omise de public
  • Găsiţi o formulare explicită pentru relaţia dintre susţinători şi proiect – am constatat de-a lungul campaniei că termenul „susţinător” este prea vag (susţinerea poate lua oricare dintre formele: like, like&share pe Facebook, comentariu, nominalizarea prin tag a altor persoane, contribuţie financiară), iar termenul „donator” nu este corect, pentru că majoritatea covârşitoare a celor care contribuie financiar primesc în schimb pachetul de recompense evidenţiate în descrierea proiectului. Eu n-am găsit termenul potrivit, motiv pentru care a fost nevoie de multe explicaţii pentru a-i face pe oameni să înţeleagă mecanismul crowdfundingului.
  • Comunicaţi concis, complet şi cu suflet – oferiţi doar acele informaţii necesare pentru a se putea lua o decizie în completă cunoştinţă de cauză şi scrieţi într-un mod personal, recognoscibil

Ne readuceți aminte de câteva din surprizele (recompensele) pregătite pentru finanțarea de pe crestemidei.ro și când/cum vor fi ele livrate? 

Pe lângă cartea tipărită, cu autografe din partea ilustratoarei şi a autoarei, susţinătorii vor primi ca recompensă experienţe conexe cu subiectul poveştii: şedinţe de consiliere în alăptare şi înţărcare, şedinţe de consiliere în parenting, povestea în format audio, medalioane de argint lucrate manual, ilustraţii cu semnătura originală a Cristinei Ignatiuc.

Şedinţele de consiliere vor fi accesibile în baza unui voucher valabil 6 luni de la data recepţionării lui de către susţinător. Voucherele sunt transmisibile – pentru situaţia în care susţinătorul doreşte să îl dăruiască altcuiva. Şedinţele vor avea loc faţă în faţă cu consilierii, pentru susţinătorii din Cluj, sau online – pentru cei din alte localităţi.

Toate recompensele tangibile vor fi expediate prin Poşta Română în decursul lunii noiembrie. Povestea audio va fi distribuită online, ca link pentru descărcarea fişierului.

Pentru că am strâns o sumă mai mare decât cea strict necesară pentru finanţarea proiectului, îmi doresc ca toţi susţinătorii care au oferit sume de bani şi au renunţat complet la recompense să primească, totuşi, cartea tipărită.

Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare ? 

Da, cu siguranţă că aş mai apela la crowdfunding! 


Scopul campaniei: Tipărirea primei povești ilustrate românești despre alăptare şi înţărcare blândă 

Suma: 10 871 lei

Fonduri strânse: 12 620 lei

Număr susținători: 161

Durata campaniei: 45 de zile

Număr de persoane implicate în campanie: 1 persoană (Dana Gânja)