Arhiva blog

ArticoleFAQEchipa Crestem Idei22%Pastila de crowdfunding

De la comunism la crowdfunding. Ce urmează după?

Scris de Crestem Idei - Miercuri, 12 Aprilie 2017

La 23 de ani după revoluție:

Era o poveste despre doi vanzători de papuci trimiși în țări în care oamenii nu prea purtau papuci (vi le imaginați voi) ca să prospecteze piața. Primul dintre ei care ajunge la destinație se uită în jur și vede oamenii umblând în picioarele goale peste tot. Sună la ”headquarters” și raportează: ”E o catastrofă aici, nimeni nu poartă papuci, nu vor înțelege acest produs, nu mai am ce face aici, mă întorc acasă”. Al doilea vânzător transmite următorul mesaj: ”Nimeni nu poartă papuci aici, e o oportunitate extraordinară pentru noi vom avea mult de lucru, pregatiți-vă!”.

Când am lansat crestemidei.ro pe 24 Decembrie 2012 refrenul pe care îl auzeam cel mai des era ”o țară ce a trăit atât timp în comunism nu va avea încredere să finanțeze proiecte pe care le găsește doar online, nu are rost să continuați”. Noi însă am vazut o oportunitate extraordinară și anume aceea de a #schimbaROinbine fără intermediari. De a pune față în față pe cei ce creează cu cei ce finanțează. Era ceva nou pentru Romănia și a necesitat (foarte) mult de lucru. Timpul a trecut, piața  crescut usor dar constant, românii au finanțat proiecte pe platformele locale (doar pe crestemidei.ro 45 din 90 publicate în valoare de peste 95.000 EUR (n.r. la momentul publicării acestui articol) sau internaționale.  Un cinematograf mobil (Cinemobilul), singurul film documentar despre Transhumanță (Ultima Transhumanță), un robot subacvatic (ROV-150) iată câteva din ideile ce s-au realizat cu finanțarea directă a comunității crestemidei.ro în Romania.

Pe parcursul ultimilor ani am numărat șase platforme de crowdfunding naționale, unele mai funcționează și acum. Din cauza oamenilor ce s-au implicat, au promovat și mediatizat acest domeniu s-a creat un contex protrivit ca în 2016 să se desfășoare pentru prima dată după celebra ”Dați un leu pentru Ateneu”, o campanie de ”crowdfunding” națională pentru achiziționarea Cumințeniei Pământului numită ”Bancuși e al meu”. Nefinanțată însă din motive ce ar necesita un alt articol de analiză, campania a marcat un punct important pentru crowdfunding-ul din România și anume validarea lui ca și instrument de mobilizare a unei comunități și validare a atractivității unei idei.

Tragând linie, românii au ajuns ca la peste douazeci de ani după comunism să sprijine proiecte din mai multe domenii prin crowdfunding, o metoda ce presupune colectarea de sume mici de bani de la comunitate în schimbul unor recompense.

Ce urmează după?
Nu prea reușesc să îmi dau seama. Ceea ce mă îngrijorează cu privire la viitorul crowdfunding-ului în România este lipsa inovației (am mai vorbit despre asta aici). Ne este greu să găsim idei noi, proaspete, inovatoare care vor să testeze piața prin crowdunding. O posibilă cauză ar putea fi oferta generoasă de finanțare a ideilor/proiectelor prin fonduri europene sau private (e.g. programe de tipul ”accelerator” susținute de bănci).  Pe de altă parte însă, intuiția noastră pentru urmatorii ani ne spune că e nevoie să stimulăm în viitorii noștri antreprenori o dorință mai mare de a indrăzni să fie inovatori. Să vadă ei ”oportunitatea papucilor” și nu să astepte pe alții să deschidă drumuri și să testeze o idee. Cum am face asta? Câteva idei ar fi: prin educare, prin acceptarea eșecurilor fără a le judeca, prin mediatizarea unor antreprenori cărora eșecul nu le-a fost străin și prin adoptarea unui cadru legal ce să reglementeze activitatea de crowdfunding. Părinții sau bunicii noștri erau creativi și inovau pentru a supraviețui într-un mediu restrictiv, noi suntem mai puțin preocupați cu supraviețiuirea și suntem liberi să inovăm. Ce ne lipsește ca să cutezăm mai mult?

Autor: Oana Man-Kesselheim Cofondator Crestemidei.ro